Τρίτη 24 Μαρτίου 2009

Το Πάσχα ολοκληρώνεται η Εγνατία Οδός


Το τμήμα της Εγνατίας Οδού από την Παναγιά Μετσόβου έως τα Γρεβενά, που έχει μήκος 38 χιλιόμετρα αναμένεται να παραδοθεί στην κυκλοφορία στο αμέσως προσεχές διάστημα.
Ήδη σχεδόν ολοκληρώθηκαν τα έργα στο τμήμα αυτό που είχε περισσότερες σήραγγες και γέφυρες σε σχέση με αυτές που προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός.
Αιτία του γεγονότος αυτού, ήταν η προσφυγή της περιβαλλοντικής Οργάνωσης «Αρκτούρος» στο Συμβούλιο της Ευρώπης που δικαίωσε τους οικολόγους.
Ύστερα από 15 χρόνια δικαστικής αντιπαράθεσης μεταξύ του «Αρκτούρου» και άλλων περιβαλλοντικών οργανώσεων από την μια πλευρά και του ΥΠΕΧΩΔΕ και της «Εγνατίας Οδού Α.Ε». από την άλλη.
Με τα επιπλέον 13,2 χλμ. σήραγγες και τα 3,7 χλμ. γέφυρες, οι 50 αρκούδες της Πίνδου διευκολύνονται να μετακινούνται ανενόχλητες, πάνω από τις σήραγγες και κάτω από τις γέφυρες.
Όπως αποκάλυψε η «Καθημερινή της Κυριακής» το ΥΠΕΧΩΔΕ «είχε χαράξει την κατασκευή της Εγνατίας Οδού μέσα από τον βιότοπο της αρκούδας στην Πίνδο, αδιαφορώντας για τις αντιδράσεις των οικολογικών οργανώσεων».
Η δικαστική διαμάχη ξεκίνησε το 1994, όταν ο «Αρκτούρος» πρότεινε να επιλεγεί στην περιοχή αυτή περιμετρική χάραξη, ώστε να μην αφανισθεί ο πληθυσμός των αρκούδων.
Οι επιστημονικά τεκμηριωμένες προτάσεις του «Αρκτούρου» δεν λήφθηκαν τότε υπόψη, γιατί η υλοποίησή τους απαιτούσε μεγάλο κόστος. Όπως επισημαίνει ο ιδρυτής του «Αρκτούρου» Γιάννης Μπουτάρης «όλα όσα υλοποιήθηκαν είναι αυτά που είχαμε προτείνει στα πρώτα χρόνια της αντιπαράθεσης, απλώς έγιναν με καθυστέρηση πολλών χρόνων».
Η προστασία της αρκούδας εκτός από χρόνο κόστισε και σε χρήμα, αφού απαιτήθηκαν 200 εκατομμύρια ευρώ παραπάνω. Και πικρόχολα αναρωτιούνται ορισμένοι αν «άξιζε να μας κοστίσει τόσο πολύ μια αρκούδα»…
Ο βιολόγος Λάζαρος Γεωργιάδης, επιστημονικός υπεύθυνος του Αρκτούρου, απαντά ότι «αυτό είναι στην πράξη αειφορία». Και προσθέτει: «Δεν νοείται κόστος ενός έργου, χωρίς να υπολογίζεται το περιβαλλοντικό κόστος. Από την περιοχή αυτή δεν περνά μόνο η αρκούδα, αλλά περνούν όλα τα θηλαστικά της Πίνδου».
Το τμήμα Παναγιά-Γρεβενά που είναι οδικό κομβικό σημείο, αφού σ’ αυτό θα καταλήγει ο Ε65 και θα συνδέεται η Λαμία με την Εγνατία, είναι, όμως, παράλληλα και περιβαλλοντικό κομβικό σημείο, αφού σ’ αυτό διακινούνται τα άγρια ζώα της Πίνδου.
Εν τω μεταξύ με ανακοίνωση της η ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε. διαψεύδει τα όσα υποστηρίζονται τις τελευταίες ημέρες (κυρίως από στελέχη του ΠΑΣΟΚ, αλλά και το ΤΕΕ Ηπείρου), για κακοτεχνίες στην Εγνατία Οδό και συγκεκριμένα από το τμήμα Αράχθου έως κόμβο Περιστερίου. Μάλιστα εκφράζει τη λύπη της για την ανακοίνωση του ΤΕΕ Ηπείρου, υπογραμμίζοντας «ότι χωρίς να επισκεφτούν το έργο, χωρίς να ενημερωθούν από τους μηχανικούς της εταιρείας μας κατέληξαν σε αβάσιμα συμπεράσματα περί “κακοτεχνιών” για φαινόμενα που τεχνικά είναι αναμενόμενα».

Δεν υπάρχουν σχόλια: